Waarom is een goede respons belangrijk?
In de regel geldt hoe meer ingevulde vragenlijsten hoe betrouwbaarder beeld de resultaten geven over de gehele doelgroep. Bij het uitzetten van een vragenlijst is het belangrijk om het aantal ingevulde vragenlijsten, de response, zo hoog mogelijk te krijgen.
In deze blog geven we tips hoe je de respons op een vragenlijst kunt verhogen.
Hoe verhoog ik de respons?
- Schrijf een korte en bondige uitnodiging om aan de enquête deel te nemen. De uitnodiging is een belangrijk onderdeel om de respondent te overtuigen om de vragenlijst in te vullen.
- Neem in de uitnodiging op waarover de vragenlijst gaat en geef aan hoelang het invullen duurt.
- Schrijf een aantrekkelijke introductie waarmee de online vragenlijst start. Gemiddeld stopt 5 – 10% van de respondenten na het openen van de vragenlijst en nog voordat de eerste vraag is beantwoord.
- Zorg voor een korte vragenlijst. Na het openen van de digitale vragenlijst ‘haakt’ gemiddeld per vraag 0,5 – 1,0% af voordat de vragenlijst is voltooid. Denk goed na welke vragen je wilt stellen.
- Stel vragen waarvan de respondent begrijpt dat het zinvol is om te antwoorden. Het is belangrijk dat je met de antwoorden ook echt iets wil en kan doen
- Beperk de doorlooptijd van een vragenlijst tot minder dan 5 minuten. Een kortere doorlooptijd geeft over het algemeen een betere respons. Vragenlijsten die binnen 3 minuten ingevuld kunnen worden hebben de voorkeur.
- Hou de respondent bij de les; wissel het type vragen af. Hierdoor voorkom je dat respondenten voortijdig afhaken.
- Stuur een herinnering. Het versturen van een herinnering verhoogd de respons tot wel 10%.