Bij veel bedrijven is de laatste jaren de omvang van de order kleiner geworden. Daarnaast moet er veel meer maatwerk geleverd worden. De komst van internet heeft dit proces enorm versneld. De klant is nu eenmaal gewend te krijgen wat zij wil, wanneer zij het wil en snel! Dankzij internet is de klant steeds meer gewend aan vandaag bestellen, morgen in huis. Dit zijn we als klanten gewoon gaan vinden en dit gebeurt ook steeds vaker in het bedrijfsleven. De vraag naar snelheid neemt meer en meer toe. Tijd wordt hierdoor een steeds belangrijkere succesfactor
QRM (Quick Response Manufacturing) is geen kostenreductiefilosofie, aangezien QRM zich primair richt op tijddenken. QRM zorgt ervoor dat doorlooptijden worden verkort in alle fasen van het proces, zowel intern als extern. Intern draait het om het verkorten van interne doorlooptijden op kantoor zodat de interne reactiesnelheid kan worden verhoogd. Extern draait het om sneller en effectiever reageren op vragen van klanten en slimmer communiceren met toeleveranciers (materiaalleveranciers, onderaannemers, etc.).
QRM maakt het voor organisaties mogelijk om snel te reageren op marktveranderingen. Het is een dynamische wijze van organiseren die continu verbinding zoekt met de markt waarin de organisatie opereert. Door te gaan denken in het reduceren van de doorlooptijd in alle onderdelen van de organisatie, ontstaat een organisatie die snel en soepel kan reageren op vragen uit de markt. Tijd is binnen QRM de cruciale KPI waardoor alle andere KPI’s als kwaliteit, medewerkerstevredenheid, etc. vanzelf worden meegenomen.