Populatie
De populatie is de totale groep personen, de doelgroep, waarop het onderzoek zich richt. Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in bepaalde kenmerken of eigenschappen.
Stel: een organisatie heeft 10.000 huurders. Van de huurders van de woningen wilt men weten of er behoefte is aan een onderhoudsabonnement voor keukenapparatuur. De organisatie weet dat men 1.500 bedrijfsruimtes zonder keuken verhuurd. De populatie is de totale groep personen waarvan men inzicht wilt krijgen over hoe zij denken over een onderhoudsabonnement voor keukenapparatuur. In dit voorbeeld is de populatie de 8.500 huurders van de woningen.
Steekproef
Om een representatief beeld te krijgen van bepaalde kenmerken of eigenschappen van een onderzoekspopulatie, is het niet noodzakelijk om iedereen binnen deze populatie te ondervragen. Je hebt voldoende aan een selectie uit de populatie, de steekproef.
De steekproef zijn de personen binnen de populatie die deelgenomen hebben aan het onderzoek. De bruto steekproef is het aantal uitgezette vragenlijsten. Niet iedereen die een vragenlijst ontvangt, vult echter de vragenlijst in. Het aantal ingevulde vragenlijsten is de netto steekproef.
De minimale steekproefgrootte wordt onder andere bepaald door de omvang van de populatie. De steekproefgrootte wijzigt niet veel voor populaties die groter zijn dan 20.000.
Respons
Niet iedereen die een vragenlijst ontvangt vult deze ook daadwerkelijk in. Het percentage personen dat de ontvangen vragenlijst invult wordt ‘respons’ (ook wel ‘reactiepercentage’) genoemd.
De respons kan flink variëren en is afhankelijk van de lengte en moeilijkheid van de vragenlijst, het onderwerp, je relatie met de doelgroep, de uitnodigingsteksten, etc. Ons gemiddelde respons varrieert tussen 20 en 60%. In de literatuur wordt bij online vragenlijsten een respons van 15% als gemiddeld gezien.
De respons wordt gebruikt bij het bepalen van hoeveel personen er uitgenodigd dienen te worden (bruto steekproef). Probeer een schatting van de respons te maken op basis van eerdere onderzoeken. Als er nog nooit een vragenlijst verstuurd is aan de te onderzoeken populatie adviseren wij een respons tussen 10 en 15 % te hanteren.