Kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) zijn variabelen om prestaties van organisaties te analyseren. Met KPI’s kun je de prestaties van je organisatie, je teams en de afzonderlijke medewerkers meten. Ze maken de voortgang meetbaar en concreet.
De KPI moet duidelijk geformuleerd zijn; er mag geen ruimte over zijn voor interpretatie. Stel een meetbare doelstelling op (vaak cijfermatig). 3WAPM beschikt over de tools om de KPI te meten. Natuurlijk moet de KPI conform zijn met de organisatiedoelstellingen en het beleid. En last but not least: zorg dat de KPI realistisch is.
Een aantal tips voor KPI’s:
- Zoals in de voorgaande alinea al is aangegeven: formuleer duidelijke KPI’s;
- Hou rekening met historische cijfers bij het vaststellen van de KPI;
- Monitor de KPI gedurende een aantal maanden en stel deze zo nodig bij;
- Check maandelijks of de KPI is gehaald. Dit kan uitstekend gedaan worden direct in ons dashboard;
- Blijf actief met de KPI’s bezig;
- Kijk uit voor te veel KPI’s. Voorkom dat je het overzicht en de focus kwijt raakt.