De wettelijke regels voor telemarketing zijn vanaf 1 juli 2021 ingrijpend gewijzigd.
Gelukkig niet voor onderzoek!
De wetswijziging is niet van toepassing op (markt)onderzoek. Maakt u gebruik van onze Automatische Proces Monitoring dan is deze wetswijziging ook niet van toepassing!
Wij adviseren om kort na het afronden van een proces contact op te nemen met de klant. De monitoring is dan betrouwbaarder en de response hoger.
Wij bieden standaard opt-out mogelijk aan. De gecontacteerde kan zelf direct aangeven hoe vaak men – en desgewenst helemaal niet meer – benaderd wil worden voor de proces monitoring.
Bent u geïnteresseerd in onze aanpak? Laat dan een berichtje achter via WhatsApp of bel ons op 085 – 047 51 51.
Wat is er dan wel veranderd?
U mag niet meer ongevraagd contact opnemen om een nieuw abonnement, product of dienst te verkopen of om een donatie voor een goed doel op te halen.
Is er al sprake van een klantrelatie, dan mag er nu nog maximaal drie jaar na de koop of na de afloop van het contract contact opgenomen worden voor soortgelijke producten of diensten die iemand al afneemt bij een organisatie.
Voor welke contactgegevens geldt dit?
Deze wetswijziging geldt voor alle communicatiekanalen waarmee u direct contact kunt krijgen. Naast telefonisch contact geldt dit ook voor het versturen van e-mails of SMS.
Wanneer ontstaat er een klantrelatie?
Een klantrelatie ontstaat wanneer een natuurlijk persoon een product of dienst afneemt en daarbij een contactgegeven achterlaat. Bij goede doelen ontstaat de klantrelatie als je een donatie doet, een manifestatie bijwoont of vrijwilligerswerk uitvoert.
Mag het met toestemming wel?
Ja, met toestemming mag u wel contact opnemen. De toestemming om contact op te nemen mag niet onder druk verkregen zijn. Zo is het gebruik van standaard voor aangevinkte vakjes op (internet)formulieren niet toegestaan. Uiteraard kunt u wel een vrijblijvend vinkje opnemen op een formulier.
Wij kunnen toestemming vragen aan uw klanten. De toestemming kunnen wij vastleggen in uw bronsysteem. Dit is uiteraard volledig geautomatiseerd. Geïnteresseerd? Stuur ons een mail op info@3wapm.nl
Recht van verzet
Een persoon kan altijd op ieder moment gebruik maken van het recht van verzet. Dat betekent dat de persoon aangeeft niet meer gecontacteerd te willen worden. Dit geldt ook als er een klantrelatie is of eerder toestemming is gegeven. Binnen onze app kunnen respondenten gemakkelijk hun voorkeur aangeven en indien nodig kunnen wijzigen!
Meer weten? Laat dan een berichtje achter via WhatsApp of bel ons op 085 – 047 51 51.