Een persona is een karakterisering van een type klant van jouw product of dienst. Wat zijn hun behoeften, hoe gebruiken ze de website / webshop, etc. Met een persona baken je de doelgroep goed af en kan je de strategie of het proces daar vervolgens op af te stemmen. Het schrijven van een persona zorgt voor meer kennis van je doelgroep. Je combineert de bestaande kennis die er binnen je organisatie aanwezig is met nieuwe kennis die je met behulp van onderzoek verkrijgt.
Persona’s kan je onderverdelen in buyer persona’s of user persona’s:
- In een buyer persona omschrijf je de ideale klant. Een buyer persona helpt je om online marketing en sales effectiever te laten werken.
- Een user persona is een omschrijving van een gebruiker van een product of dienst. Dit hoeft dus niet de klant zelf te zijn.
Neem bijvoorbeeld de bouwer van een webshop. Zij maken de webshop voor een klant maar maken user persona’s van de doelgroep van deze klant. Door te ontwerpen met een gedetailleerde omschrijving van de eindgebruiker zorgen ze ervoor dat ze een webshop maken die optimaal aansluit bij de doelgroep.